Advarsel: Lad være med at beskrive dig selv i ansøgningen

Advarsel: Lad være med at beskrive dig selv i ansøgningen

Jeg - jeg - mig - jeg - min -min - jeg - jeg -mig

Lyder det som den måde, du bruger til at opbygge dine ansøgninger? Så skal du til at tænke dem om igen, for alt andet lige forringer det dine muligheder for at brænde igennem over for dem, der læser og bedømmer dem.

Når din ansøgning består af en beskrivelse af dig selv og og en omskrivning af dit CV, ligner du alle de andre. Du skiller dig ikke ud.

Som regel er der rigtig mange, der har den samme uddannelse, de samme erfaringer og de samme personlige egenskaber, som du remser op. Derfor bliver det let tilfældigt, hvem arbejdsgiveren kalder til samtale, når alle ansøgerne er ens.

Det er slet ikke dig, der er den vigtigste i din ansøgning. Det er arbejdsgiveren. Det er nemlig ham eller hende, der skal bestemme, hvem der skal til samtale, og hvem der skal direkte i den kedelige nej-bunke.

Kunden er i centrum, og det er jo den, der skal punge ud, der er kunden. Det ved langt de fleste sælgere, mens det åbenbart kun er ganske få jobsøgere, der er nået frem til den erkendelse.

Derfor propper de fleste ansøgere deres ansøgninger op til halsen med jeg-, mig- og min-sætninger. Og det virker ikke. Jo det kan det selvfølgelig godt, hvis alle gør det samme og svineheld er din spidskompetence, eller du gennem dit CV er en fuldstændigt indlysende spidskandidat. Men når du nu har chancen for at skille dig positivt ud fra de fleste andre ansøgere, var det så ikke værd at gå efter guldet?

"For en virksomhed er det ikke nok med en bestemt uddannelse eller erfaring. En god ansøger skal brænde igennem med personligheden og få jobbet. Når en arbejdsgiver kan se, at der er en holdning og professionalisme bag ordene i ansøgningen, så får han eller hun det helt rigtige indtryk af dig." (Henrik Ørholst i Børsen)

Smid dit MIG-fokus i skraldespanden og vend dig mod arbejdsgiveren i stedet. Hvorfor er det lige præcis DIG, der gør dig fortjent til lønchecken – set med din næste chefs øjne? Hvad er det, der gør dig interessant?

Den opgave løser du ikke ved at beskrive dig selv. Det kan alle gøre, og når du kalder dig selv forandringsparat, konfliktløser og resultatorienteret, gør det ingen forskel. Overhovedet ingen. Det er ikke andet end ord og abstrakte begreber, som alle kan sætte på sig selv. Du får langt mere effekt af at vise, hvordan du løser jobbets udfordringer, hvordan du går til opgaverne, og hvad arbejdsgiveren får ud af at ansætte lige præcis dig.

Derfor skal du hverken beskrive dig selv, omskrive dit CV eller nævne, hvordan andre opfatter dig. Det er også lige meget, hvor gammel du her, og hvor du bor.

Den slags ér og bliver kun beskrivelser, og det fortæller intet om, hvad virksomheden får ud af dig. Og de personlige egenskaber kan alle jo buse ud med.


"Ja-ja Steen. Det er fint nok, men hvad gør jeg så?"

Svaret starter et fuldstændigt indlysende sted (Alligevel er der mange, der ignorerer det faktum uden at være bevidste om det): Virksomheden leder ikke efter en medarbejder i de seneste 22 år. Den leder efter en medarbejder til de næste 3-4 år. Du skal se fremad, og du skal byde ind med holdninger og vise, hvad du står for. Den, der skal ansætte dig, skal have et klart indtryk af, hvad du kommer med, og hvilken forskel du gør. Det er måske i højere grad Effektfulde Emma end Erfarne Emma eller Empatiske Emma, virksomheden leder efter. Det er det, du skal vide. Og vise.

Virksomheden leder ikke efter en medarbejder i de seneste 22 år. Den leder efter en medarbejder til de næste 3-4 år.

Og hvad skal Emma så gøre for at fremstå effektfuld og som den, virksomheden leder efter?

Det er ikke nødvendigvis så svært. Tænk på virksomheden frem for at tænke på dig selv. Gå all-in på din research og find ud af, hvad virksomheden har brug for. Amerikanerne plejer at sige, at ’You have to find their pain’ – altså hvad virksomhedens behov og problem er. Hvad skal du løse af problemer for dem?

Vis, hvordan du gør det, og vis, hvordan du griber tingene an. Virksomheden leder jo efter den, der kan løse udfordringerne, og derfor er de langt mere interesserede i din måde at arbejde på og dine holdninger og metoder, end dine personlige karakteristika eller dit CV.

Det viser du – og det sandsynliggør du – ved at vise, hvad du står for og ved at brænde igennem med dine holdninger til det behov, der er aktuelt og relevant for virksomheden. Så rammer du plet, fordi du rammer lige præcis dét, virksomheden gerne vil have.

Når dem, der ansætter, læser din ansøgning, har de hele tiden ”What’s in it for me?” i baghovedet. Det er lige præcis dét spørgsmål, du skal besvare med udgangspunkt i den viden, du har opnået med din research: Vis virksomheden, hvad den får ud af at ansætte dig. Set med déns øjne.

Men undgå at fortælle det hele som mig-mig-mig. Vis det gennem fagligt skarpe udsagn og følg så op med at gøre det personligt.

Det har jeg sat på formel i bogen Hit med jobbet, så det er forholdsvist nemt at vise arbejdgiveren, hvad han/hun får, når du kommer på lønningslisten.

Og det giver resultater. Jeg har undervist og rådgivet i metoden siden 2006, og det har gjort en markant forskel for rigtig mange jobsøgere. Når du formår at bringe din professionelle personlighed i spil, spiller du dig selv ind på banen og meget tættere på samtalen.

I sin anmeldelse i dagbladet Børsen gav Henrik Ørholst Hit med jobbet 5 stjerner. Blandt andet skrev han sådan her:

”Den professionelle personlighed er der, hvor du er unik i forhold til de andre ansøgere, som du konkurrerer med om jobbet. Du skal finde frem til, hvad den professionelle personlighed er for noget, og få sat ord på, således at det kan tænde den, der læser din ansøgning.

Den professionelle personlighed er de egenskaber, du kan bruge i jobbet til at blive en succes. Det kan dække over dine holdninger og indstilling til arbejde. Det er din måde at arbejde på, din måde at tackle de udfordringer, der dukker op i løbet af en karriere. Med andre ord. Hvordan du adskiller dig fra alle de andre på jobmarkedet?

Andre vil tale om hardware (det skriver Steen Kræmer Rasmussen ikke om) og software, hvor software er det, som gør en forskel, men hardwaren er de nødvendige krav i form af uddannelse og erfaring for at varetage et bestemt job.

For en virksomhed er det ikke nok med en bestemt uddannelse eller erfaring. En god ansøger skal brænde igennem med personligheden og få jobbet. Når en arbejdsgiver kan se, at der er en holdning og professionalisme bag ordene i ansøgningen, så får han eller hun det helt rigtige indtryk af dig.” 

Det er der, du skal hen, og det er det, du skal vise. Lad være med at beskrive dig selv og lad være med at fortælle, hvad du HAR lavet. Arbejdsgiveren er interesseret i din professionalisme og din tilgang til opgaverne. Det er dét, der gør den helt store forskel på dig og andre kandidater.

Men må jeg slet ikke skrive om mig selv?

Jo, selvfølgelig må du det. Du skal faktisk skrive om dig selv. På to måder:

  1. For det første skal der helst være jeg-afsnit sammen med dine professionel personlighedsafsnit. Normalt anbefaler jeg 2-3 professionel personlighedsafsnit og 1-2 jeg-afsnit. Og bland dem gerne mellem hinanden. Variation er godt. Jeg-afsnittet kan sagtens være en oplysning fra CV'et. Noget, der er så centralt og så vægtigt, at det tæller som et godt argument for at ansætte dig. (F,eks, at du har skrevet speciale om lige præcis dén problemstilling, at du har løst lige præcis den slags opgaver før - med succes, eller at du har indgående viden om lige præcis det, der betyder noget for arbejdsgiveren og dennes situation.)
  2. Et professionel personlighedsafsnit består af en påstand, der har kant, er faglig og ikke handler om mig, og af en uddybning, der gør den til din. Uddybningen indeholder altid 'jeg'.
  • PROFESSIONEL PERSONLIGHED = PÅSTAND + UDDYBNING
  • Påstanden er relevant for arbejdsgiverens, fordi den giver en løsning på/tilgang til dens pains/problemer/udfordringer/ønsker/strategi. Samtidig træder du i karakter ved at gøre den markant, så du skiller dig ud ved at tage stilling til, hvordan du løser udfordringerne og går til opgaverne. Sidst sørger fu for, at påstanden ALDRIG indeholder ordene jeg, mig eller min. Den handler nemlig ikke om dig.
  • Det gør uddybningen til gengæld. Det er nemlig der, du tager ejerskab til påstanden ved at fortælle, hvordan du gør det, hvor du ved det fra, hvor du har gjort det før, eller hvilke resultater, du har haft med det.

Alt det har jeg skrevet om uddybet og forklaret grundigt i Hit med jobbet, hvor du også finder masser af eksempler.

Tilføjelse om skjulte JEG'er

Mange tror, at de kan slippe ud af jeg-fælden ved at skrive sætninger som "Er uddannet som..." og "Erfaring haves med...". Det kan det IKKE. Basta.

Problemet med den slags er, at du stadig skriver om dig selv. Fokus er stadigvæk på MIG-MIG-MIG, selv om du ikke skriver ordet, og så er det nøjagtig lige så slemt, fordi du bare beskriver dig selv og/eller gengiver dit CV.

Læs mere på Hit med jobbets hjemmeside. (Der finder du også en go' pris på bogen...)

#Jobsøgning #Jobansøgning #Ansøgninger #Hitmedjobbet

Helle Halken

CEO, Founder and Headhunter at Zerius ApS

4y

Michael Vestergaard Jespersen se her👍🏻⭐⭐⭐⭐⭐

Mogens Linnet

Udadvendt og Løsningsorienteret Jurist med fokus på udbud og kontrakter

5y

Okay, hvordan finder man så ud af hvor the pain er? Jeg er f.eks. jurist, og juridiske problemer reklamer selskaber eller styrelser jo ikke med, så jeg kan da kun forklare hvordan jeg er kvalificeret til at løse problemer og dem får jeg jo kun ud fra annoncen, eller har jeg misforstået noget?🤔

Like
Reply
Steen Kræmer Rasmussen

Foredragsholder og underviser i jobsøgning, kommunikation og sprog. Forfatter til Scor jobbet til samtalen og Hit med jobbet

6y

Ups Marianne. Troede faktisk, at jeg havde skrevet nogen ind i et svar til Lisbeth forleden. Egentlig har jeg lyst til at give jer et link til en præsentation fra et foredrag for Min A-kasse sidste år. Der er seks gode eksempler og en smule forklaring. Jeg vil dog gerne anbefale at kaste jer over bogen, som har over 50 eksempler, der alle er hentet fra rigtige ansøgninger. Samtidig er der en uddybende vejledning i at nå frem til det hele. Men prøv at kigge her i første omgang: https://www.slideshare.net/SteenKR/min-akasse-nov16-sdan-scorer-du-jobsamtalen

To view or add a comment, sign in

Others also viewed

Explore topics